“Maar zo bedoelde ik het helemaal niet!”

De eerste keer dat het me overkwam, was ik nogal geschokt. Ik was uitgenodigd om een bedrijfsbrochure te schrijven voor een kleine onderneming. De directeur had me een briefing van ruim een uur gegeven en me ook nog trots door het bedrijf rondgeleid. Ik had daarop al die informatie in een concepttekst verwerkt… en die werd door de opdrachtgever met kracht afgekeurd. “Dat is mijn bedrijf helemaal niet!”

In de jaren die op die schok volgden, ben ik eraan gewend geraakt dat dit kan gebeuren. Maar die eerste keer twijfelde ik diep aan mezelf. Had ik het dan zo verkeerd begrepen? Met het uitgewerkte briefinggesprek ernaast bleek dat mijn concept redelijk nauwkeurig overeenkwam met wat me verteld was. Wat was er dan fout gegaan?

Helemaal niets eigenlijk – afgezien van het feit dat ik buiten mijn domein als tekstschrijver was terechtgekomen. Er was een ander proces ontstaan, waarin de opdrachtgever werd geconfronteerd met de frictie tussen delen van zijn verhaal en de werkelijkheid. Als regel is dat een goede ontwikkeling, want als je verder kijkt blijkt die frictie op allerlei plaatsen in het bedrijf op te duiken. Vaak gaat het om kleine ondernemingen, waar de oprichter of oprichters nog aan het roer staan maar die inmiddels wel zo gegroeid zijn dat het oorspronkelijke verhaal niet meer past. Dan komt er een moment dat de werkelijkheid het beeld inhaalt, en vaak is dat wanneer voor het eerst de behoefte ontstaat aan goed materiaal voor marktcommunicatie: een professionele website, een bedrijfsbrochure, productbrochures. De confrontatie met de concepttekst is dan de eerste blik in de spiegel.

Wat te doen in zo’n situatie? De beste oplossing is om de tekst even terzijde te leggen. Er is eerst werk aan de winkel om de feiten boven tafel te krijgen. Waar staat de onderneming werkelijk? Wat zijn de centrale waarden van dit moment? Wie zijn nu onze klanten, en wat willen we ze bieden? Een goed instrument daarvoor is een positioneringsessie, die heel snel en effectief antwoorden op die vragen levert. Een positionering is met weinig moeite om te zetten in een briefing voor een nieuwe concepttekst, maar dient ook allerlei andere doelen en kan er uiteindelijk toe leiden dat het hele bedrijf weer dezelfde kant op kijkt. Als de klant de moed heeft om de situatie onder ogen te zien, kan de oorspronkelijke schok het begin zijn van iets heel moois en nieuws…

Reageer

*

Om spam te voorkomen, worden alle reacties gescreend voordat ze op de blog verschijnen. Stuur je reactie niet voor de tweede keer in: hij verschijnt zodra hij gelezen is.