Wat bedoelen we precies?

Op uitnodiging van het Mind Hunter Netwerk nam ik gisteren deel aan een strategiesessie voor een multimediaal uitgeefconcept. Aangekomen bij de missie stond op zeker moment op de flipover: “X is het belangrijkste platform voor …. (de doelgroep) waar … (enzovoorts)”. Ons gezelschap was daar redelijk tevreden mee. Toch zat er nog een dikke adder onder het gras.

Want wat bedoelden we met ‘belangrijkste’? Is dat het grootste? In termen van aantallen bezoekers of abonnees? Of in omzet? Is X de eerste naam die bij je opkomt als je aan de situatie van de doelgroep denkt? En is dat dan om redenen van kwaliteit, of omdat ze luid aan de weg timmeren? Die vragen leidden tot een interessante discussie. Het was snel duidelijk dat ‘belangrijkste’ niet alleen te vaag was, maar ook te veel ruimte liet voor eigen interpretatie.

Het gesprek leek even af te stevenen op de oplossing ‘onontkoombaar’ maar eindigde uiteindelijk bij ‘toonaangevend’. Dat is ook een vorm van belangrijk, maar met een specifiek accent op thought leadership en top-of-mind position. ‘Toonaangevend’ heeft een kwaliteit die ‘belangrijk’ mist.

De les van deze kleine episode: maak uitspraken zo specifiek mogelijk. Geef ze inhoud. En controleer vooral of iedereen met een gekozen woord of begrip ook hetzelfde bedoelt.

Reageer

*

Om spam te voorkomen, worden alle reacties gescreend voordat ze op de blog verschijnen. Stuur je reactie niet voor de tweede keer in: hij verschijnt zodra hij gelezen is.